Koncert Operowy 4. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach

Fundacja ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie zaprasza na „Koncert operowy pamięci Bogusława Kaczyńskiego”. Wydarzenie odbędzie się w Sali Koncertowej, w siedzibie Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w sobotę 22 października 2022 roku o godzinie 18.00. Patronat honorowy nad koncertem objął prof. dr hab. Władysław Szymański – rektor katowickiej Akademii Muzycznej. To ostatnie wydarzenie specjalne 4. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego, którego dyrektorem artystycznym jest Krzysztof Korwin-Piotrowski.

W koncercie wystąpią: Ewa Biegas – mezzosopran, Aleksandra Blanik – sopran, Ewelina Szybilska – sopran, Łukasz Gaj – tenor, Paweł Sobierajski – baryton, Grzegorz Biegas – fortepian. O Bogusławie Kaczyńskim, artystach i utworach mówić będą Ewa Arasymowicz i Krzysztof Korwin-Piotrowski. W repertuarze znajdą się arie i duety z oper: „Carmen” Bizeta, „Werther” Masseneta, „Samson i Dalila” Saint-Saënsa, „Rigoletto” i „Traviata” Verdiego oraz „Cyganeria” Pucciniego. W drugiej części zabrzmią arie i duety z operetek: „Giuditta”, „Paganini” i „Wesoła wdówka” Lehara, „Księżniczka czardasza” i „Hrabina Marica” Kalmana oraz „Sztygar” Zellera. Na koniec artyści zaśpiewają ulubione pieśni neapolitańskie „Funiculi, funicula”, „O, sole mio” i „La Spagnola”.

Darmowe wejściówki można odbierać w Informacji, w siedzibie Akademii Muzycznej w Katowicach i rezerwować telefonicznie pod numerem 32 77 92 100 oraz mailowo: informacja@am.katowice.pl.

4. Festiwal im. Bogusława Kaczyńskiego objął w tym roku kilkanaście wydarzeń, odbywających się w województwie lubelskim, a także w Sarnakach, Serpelicach, Warszawie, Gliwicach i Katowicach. Obejrzało je kilkanaście tysięcy widzów, a dzięki transmisjom telewizyjnym i internetowym ilość odbiorców przekroczyła milion osób. Najwięcej koncertów i spektakli miało miejsce w Białej Podlaskiej. Organizatorami bialskiego festiwalu są: prezydent miasta Michał Litwiniuk, Fundacja ORFEO i Bialskie Centrum Kultury. To wydarzenie muzyczne otrzymało dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wydarzenie odbywa się m.in. pod patronatem Programu 1 Polskiego Radia Jedynki www.jedynka.polskieradio.pl, TVP Kultura, Telewizji Katowice, Polskiego RDC i Dziennika Teatralnego.

Ewa Biegas jest absolwentką Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universität für Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej, laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Od 2005 wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, od 2019 pełni funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Członek Rady do spraw stopni i tytułów oraz Rady Dyscypliny Akademii Muzycznej w Katowicach.

Wśród nagrań artystki znajdują się m.in.: „Monbar” I. F. Dobrzyńskiego – partia Donny Marii (Polskie Radio, dyr. Ł. Borowicz), „Legenda Bałtyku” F. Nowowiejskiego – partia Bogny (Polskie Radio, dyr. Ł. Borowicz), „Canzoni d’amore” E. Bogusławskiego (Radio Katowice, dyr. M. Kaniowska), „Loteria na mężów” K. Szymanowskiego – partia Sary (Polskie Radio, dyr. M. Klauza), „Chantefleurs et chantefables” oraz „20 kolęd” W. Lutosławskiego , a także pieśni G. Fitelberga op. 21, 22 (Acte Prealable), Te Deum A. Dvořaka (Pamplona Symfoni Orchestra, dyr. A. Wit; Naxos). W 1999 roku zadebiutowała partią Lady Billows na deskach wiedeńskiej Studiobühne w operze „Albert Herring ” B. Brittena. Od 2004 współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała Halkę w „Halce”, Rozalindę w „Zemście nietoperza”, Małgorzatę w „Fauście”, Mimi w „Cyganerii”, Lizę w „Damie Pikowej”, Cio- Cio San w „Madame Butterfly”, Tatianę w „Eugeniuszu Onieginie”, Ariadnę w „Ariadnie na Naxos”, Fata Morganę w „Miłości do trzech pomarańczy”. Podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w „Diabłach z Loudun” K. Pendereckiego.

Występowała także na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Śląskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi i Opery Nova w Bydgoszczy. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Brittena „Owen Wingrave”. Występowała podczas światowej premiery „Missa pro pace” W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Jorku oraz Musikvereins Goldener Saal w Wiedniu, biorąc udział Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” H. M. Góreckiego podczas Schlezwig-Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji.

W sezonie artystycznym 2011/2012 zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Księżnej w operze A. Dvoraka „Rusałka” pod batutą J. Keenan oraz Teatro Colon partią Hagith w operze „Hagith” K. Szymanowskiego pod dyrekcją B. Bronnimanna w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii M. Znanieckiego wykonując „Hymny” K. Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu” P. Perkowskiego, natomiast w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara: Verdi” wykonując partię Kordelii. W 2015 debiutowała parią Toski w operze „Tosca” G. Pucciniego w Operze Opavskiej, otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017 roku zadebiutowała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia” G. Verdiego, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana na deskach Opery Śląskiej. W tym samym roku wzięła udział w prapremierze opery A. Nowaka „Ahat Ili”, wcielając się w partię „Ereszkigal”. W 2017 roku odbyła tournée po Niemczech, wykonując Pasję wg św. Łukasza K. Pendereckiego pod dyrekcją A. Wita. W roku 2019 kreowała partię Tytanii w operze H. Purcela „The Fary Queen” na Festiwalu Muzycznym w Wunzhen w Chinach, zaś w roku 2020 tytułową partię Syreny w premierowej odsłonie opery Alka Nowaka (Fryderyk 2020). Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni.

Grzegorz Biegas – absolwent PSM im. Lipińskiego w Lublinie w klasie prof. Mieczysława Dawidowicza oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie uzyskał dyplom w klasie fortepianu prof. Eugeniusza Knapika oraz kameralistyki w klasie prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej. W 2002 r. ukończył studia podyplomowe w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla. W latach 2005-2012 był prodziekanem Wydziału Wokalno – Instrumentalnego, a w latach 2012 – 2016 prorektorem Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Obecnie w macierzystej Uczelni jest profesorem Katedry Kameralistyki. Jego działalność artystyczna skupia się głównie na muzyce kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury wokalnej. W charakterze korepetytora i pedagoga uczestniczył w wielu krajowych i zagranicznych kursach wokalnych i kameralnych. m.in. w Bückeburgu, Wiedniu, Dusznikach-Zdroju, Nowym Sączu, Wrocławiu, Pekinie, Louisville, Gdańsku, Sosnowcu, Sigriswille, Katowicach, Szanghaju, Shenyang, Kazimierzu Dolnym.

Jako akompaniator towarzyszył solistom w wielu konkursach wokalnych w kraju i za granicą, m.in. w: Bilbao, Karlovych Varach, Wiedniu, Oslo, Parnu, Sion, Trnavie, Vráblach, Wiedniu, Düsseldorfie, Bydgoszczy, Dusznikach-Zdroju, Katowicach, Łodzi, Nowym Sączu, Krakowie, Dublinie, Włoszakowicach, Warszawie, Gliwicach, Ostravie, Wrocławiu, gdzie wielokrotnie nagradzany był za najlepszy akompaniament, otrzymując między innymi nagrodę specjalną im. J. Lefelda. W charakterze kameralisty występował na wielu krajowych i zagranicznych koncertach oraz festiwalach muzycznych (Europa, USA, Argentyna, Chiny), współpracując ze znakomitymi instrumentalistami i śpiewakami. Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i TVP oraz CD ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej.

Aleksandra Blanik urodziła się w 1997 roku w Mikołowie. Przygodę ze śpiewem klasycznym rozpoczęła w wieku 14 lat. Pierwsze prywatne lekcje śpiewu pobierała u prof. Jana Ballarina. W 2019 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach. Jest studentką I roku studiów magisterskich na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zarówno w szkole średniej, jak i na studiach licencjackich była prowadzona przez prof. dr hab. Agatę Kobierską. Studia magisterskie rozpoczęła w klasie dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego prof. dr hab. Ewy Biegas. Okres studiów owocował wieloma sukcesami na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach wokalnych. Jej osiągnięcia to m.in.: III miejsce na VIII Ogólnopolskim Konkursie Duetów Wokalno-Instrumentalnych w Wrocławiu, I miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach, III miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej-Walawskiej w Krzeszowicach, Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Muzyków „Nouvelles Étoiles” w Paryżu, Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Wiedniu „International Viennese Spring Music Competition” oraz III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach. W kwietniu, tego roku wystąpiła na scenie wraz z orkiestrą w koncertowym wykonaniu opery „Don Giovanni” W.A. Mozarta, śpiewając partię Donny Anny, pod batutą Maestro Alexandra Humali. Współpracowała również z wieloma dyrygentami, m.in. Tadeuszem Kozłowskim i Mirosławem Jackiem Błaszczykiem. Wykonywała partię solową Mszy Koronacyjnej C-Dur W.A. Mozarta. Sopranistka doskonaliła swoje umiejętności wokalne na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez światowej sławy śpiewaków operowych m.in.: Izabelę Kłosińską, Andrzeja Dobbera, Mariusza Kwietnia, Piotra Beczałę. Za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2018 i 2019 roku. Na każdym roku studiów uzyskuje stypendium rektora dla najlepszych studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Ewelina Szybilska – absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. zw. Jana Ballarina i dr hab. Ewy Biegas prof. AM, gdzie w 2009 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem (G. Donizetti: „Don Pasquale” – Norina). Umiejętności wokalne doskonaliła również podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez: prof. Teresę Żylis-Garę, prof. Helenę Łazarską (International Summer Academy of Mozarteum University in Salzburg). Jest stypendystką Ministra Kultury (2006, 2008) oraz Prezydenta Miasta Tarnowa (2005).

Od sezonu artystycznego 2009/2010 jest solistką Opery Śląskiej, gdzie wykonuje partie m.in.: Musetty „Cyganeria” G. Pucciniego (debiut na scenie Opery Śląskiej), Hanny w operze „Straszny dwór” St. Moniuszki, Lucy w operze „The Telephone” Gian-Carlo Menottiego, Rozyny w operze „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego, Arseny w operetce „Baron Cygański” J. Straussa II, Gildy w operze „Rigoletto” G. Verdiego, Zuzi w operze „Verbum nobile” St. Moniuszki, Julii w „Romeo i Julii” Ch. Gounoda, Serpetty w „Rzekomej ogrodniczce” W.A. Mozarta, Lisette w „La Rondine” G. Pucciniego. Współpracuje również z Operą Nova w Bydgoszczy (Musetta – „Cyganeria” G. Puccini). Śpiewała na scenie Gliwickiego Teatru Muzycznego. Występowała na licznych festiwalach zarówno z repertuarem operowym jak i muzyką oratoryjną m.in.: Msza C-dur „Koronacyjna” i „Litaniae Lauretanae” W. A. Mozarta, „Stabat Mater” G. Rossiniego, „Stabat Mater” F. Poulenca, Msza koronacyjna C-dur op. 51 J. Elsnera, „Stworzenie Świata” J. Haydna. Podczas obchodów 75. rocznicy urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego wykonała partię solową w II Symfonii „Kopernikowskiej”.

Ewelina Szybilska jest laureatką pierwszej nagrody Konkursu Wokalnego „YAMAHA Music Foundation of Europe”, drugiej nagrody Międzynarodowego Konkursu Śpiewaczego im. Imricha Godina w Vrable (Słowacja) i IV Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej oraz finalistką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Klassik-Mania” w Wiedniu. W 2021 r. zdobyła Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza śpiewaczka operowa. Występowała kilkakrotnie na Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego na zaproszenie dyrektora artystycznego Krzysztofa Korwina-Piotrowskiego. W 2022 roku z zespołem Opery Śląskiej wystąpiła na Saaremaa Opera Festival w Estonii ze spektaklami w reżyserii Michała Znanieckiego.

Łukasz Gaj – laureat wielu konkursów, w tym: nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym im. I. Godina w Vrable, 3. nagrody na Międzyuczelnianym Konkursie „W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej” w Katowicach. Brał udział w wielu festiwalach, m. in.: Europejski Festiwal im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, XX Śląski Festiwal im. L.van Beethovena, X Jubileuszowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. M. Borsiga, VII Festiwal „Bel Canto” w Nałęczowie, gdzie otrzymał nagrodę Złotego Słowika, Festiwal im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej.
Był etatowo związany z Operą Wrocławską, gdzie wykonywał partie m. in.: Nemorina w „Napoju miłosnym”, Ferranda w „Cosi fan tutte”, Tamina w „Czarodziejski flecie”, Hrabiego Almavivy w „Cyrulik sewilskim”, Don Ottavia w „Don Giovannim”. Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Gliwickim Teatrem Muzycznym, Teatrem Wielkim w Łodzi. Na scenie Opery Nova w Bydgoszczy kreował partie Księcia w „Rigoletcie”, Orlanda w „Awanturze Recco…”, Edwina w „Księżniczce czardasza” i Alfreda w „Traviacie”. Jest dyrektorem Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej.

Ks. dr hab. Paweł Sobierajski – absolwent Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (doktor nauk teologiczno-pedagogicznych), Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (doktor habilitowany wokalistyki) oraz Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie (psycholog muzyki). Edukację wokalną na Wydziale Wokalno-Aktorskim katowickiej Akademii Muzycznej ukończył w 1999 r. w klasie śpiewu solowego maestry Anny Kościelniak, uczennicy legendarnej Ady Sari, zdobywając dyplom z wyróżnieniem. Jest laureatem międzynarodowych konkursów wokalnych w Karlowych Varach (1997) i Trnawie (1998).

Ma w swoim dorobku nagrania dla Polskiego Radia i TVP. Współpracuje z wieloma pianistami, organistami, orkiestrami operowymi i filharmonicznymi, uczestnicząc w różnych koncertach i festiwalach. Występował na Litwie i na Słowacji oraz w Czechach, Austrii, Niemczech, Francji, Belgii i we Włoszech, wykonując szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, arie operowe oraz pieśni ze światowego repertuaru.

Od 2002 r. jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu (PSPŚ), od 2004 r. European Voice Teachers Association (EVTA), a od 2009 r. Polskiego Towarzystwa Teologicznego (PTT). Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach (śpiew solowy, pedagogika, metodyka ogólna, metodyka przedmiotowa, komunikacja interpersonalna) oraz Studium Teatralnego przy Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach (psychologia z elementami filozofii).

Jest autorem publikacji naukowych z dziedziny wokalistyki, komunikacji interpersonalnej oraz pedagogiki i psychologii muzyki. Jest także współzałożycielem kwintetu wokalnego Servi Domini Cantores, tworzonego przez księży wokalistów, absolwentów akademii muzycznych, z którymi prowadzi ożywioną działalność ewangelizacyjno-koncertową. Od 2000 r. prowadzi intensywną działalność szkoleniową wśród młodzieży, rodziców, nauczycieli, wychowawców, studentów, nauczycieli akademickich, duchowieństwa, lekarzy, pielęgniarek, menedżerów, brokerów, pracowników administracji samorządowej i w innych środowiskach, dotyczącą wielu istotnych zagadnień, np.: problemów wychowawczych, komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie ze stresem, psychoterapii uzależnień, technik negocjowania, kierowania zespołami ludzkimi oraz motywowania pracowników.

Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Krzysztof Korwin-Piotrowski.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dziękujemy za Państwa obecność i do zobaczenia na kolejnych wydarzeniach Festiwalu!

Zachęcamy do przeczytania pełnego artykułu, który dostępny jest na stronie Fundacji Orfeo.